Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz'ın açıklamalarına devam etti:"Bugün gerçekleştireceğimiz geleneksel “bütçe bağlama” merasimimizin ülkemiz ve milletimiz için hayırlara vesile olmasını diliyorum.2025-2027 dönemi Orta Vadeli Programı, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanarak 5 Eylül 2024 tarihinde Resmî Gazete’de yayınlanmıştı.Böylece ekonomimizin büyümesi, istihdam görünümü, finansal istikrar ve fiyat istikrarının sağlanması gibi kritik alanlarda nasıl bir yol haritası izleyeceğimizi Program yaklaşımımız ile ortaya koymuş ve kamuoyu ile paylaşmıştık.Bu çerçevede 2025 yılı bütçesi hazırlıkları, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın gösterdiği vizyon ve talimatları doğrultusunda; tüm bakanlıklarımız, bağlı ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarımızın katkılarıyla tamamlanmıştır.2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifini Sayın Cumhurbaşkanımızın imzasıyla 28 Haziranda Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunmuştuk.2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi, Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunulmaya hazır hale gelmiştir.Bütçemiz, siyasi istikrarın da en temel göstergesi olan ve 22 yıldır aralıksız görev yapan Ak Parti Hükümetlerimizin 23’üncü, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin ise 7’nci bütçesidir.Bugün 2025 yılı Bütçesi hakkında bilgileri milletimizle paylaşmak üzere bir aradayız. Değerlendirmelerimizin ardından geleneksel bütçe bağlama merasimimizi gerçekleştireceğiz.Özellikle bölgemizde yaşanan jeopolitik gerilimlere ve küresel belirsizliklere rağmen 21.yüzyılı Türkiye Yüzyılı yapma hedefine kilitlendiğimiz bir süreçteyiz.Kararlı bir şekilde ülkemizin istikrarını ve kalkınmasını sağlayacak, refahını artıracak politikaları hayata geçirmeye devam ediyoruz.Bu anlayışla milletimizin ihtiyaçlarını öngörme ve onlara yönelik çözümler üretme vizyonumuzu “insan odaklı” bir anlayışla hep daha ileriye taşıyoruz.Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde özellikle ulaştırma, enerji ve dijitalleşme alanlarında yaptığımız büyük yatırımlarla altyapı eksiklerini giderdik.2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz, kazanımları sürdürülebilir hale getirecek; ekonomik kalkınma ve sosyal refahı önceleyen bir perspektifle hazırlanmıştır.Bütçemiz; yatırımı, istihdamı, üretimi ve ihracatı destekleyen, sosyal refahı artırıcı bir yaklaşıma sahiptir.Bütçemizde; büyümenin sağladığı imkânları, toplumun bütün kesimleri ile paylaşmak esas alınmıştır.2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz; işçisi, esnafı, emeklisi, genci ve yaşlısıyla toplumun tüm kesimlerinin ihtiyaçları gözetilerek hazırlanmış, her kaleminde 81 ilimizin gereksinimleri düşünülmüştür.2025 Yılı Bütçesi, güçlenen beşeri sermayemizin, daha etkin hale gelen işgücü piyasamızın bütçesidir.Yüksek katma değerli üretimin, Türkiye’nin artan AR-GE ve yenilikçilik kapasitesinin bütçesidir.2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz; çevresel sürdürülebilirliğin; yeşil ve dijital ekonomiye geçiş yönünde teknolojik dönüşümün bütçesidir.Kamu altyapı yatırımlarının etkinleştirilmesi ve tarımda verimliliğin ve üretimin artırılmasını içermektedir.Bütçemiz, afet sonrası dönemde ortaya koyduğumuz hızlı rehabilitasyon irademizi yansıtmaktadır.Maliye politikamızı, deprem hariç harcamaları kontrol altında tutacak, kamu açığını kademeli olarak düşürecek ve bütçe disiplinini koruyacak bir yaklaşım içerisinde uyguluyoruz.2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz; mali disiplinin sağlanması, ekonomik istikrarın korunması ve sürdürülebilir büyümenin desteklenmesi ile uyumludur.Bildiğiniz gibi yeni OVP döneminde “Makroekonomik ve Finansal İstikrarın Kalıcı Hale Getirilmesi” hedefimiz bulunmaktadır.Daha önce öngördüğümüz takvime uygun bir şekilde geçiş sürecinin tamamlanmasının ardından, dezenflasyon sürecimiz 2024 yılı Haziran ayından itibaren başlamıştır.Yıllık enflasyon 2023 yılı mayıs ayında zirveye ulaştığı yüzde 75,5 seviyesinden, 2024 yılı Ağustos ayı itibarıyla 26 puanın üzerinde azalışla yüzde 49,4 seviyesine geriledi.Bu eğilimin sürmesini bekliyoruz.Gerçekçi ve ayakları yere basan politikalarımızla önümüzdeki dönemde enflasyonu kademeli olarak tek haneli seviyelere indireceğiz.Vatandaşlarımızın refah seviyesini en üst düzeye çıkarmak ve milletimize verdiğimiz tüm sözleri eksiksiz yerine getirmek için güven ve istikrarın teminatı olmaya kararlılıkla devam edeceğiz.Bildiğiniz gibi bütçe kanun teklifi, kamuya ait harcama tavanları ve gelir kalemlerine ilişkin tahminleri içeren Anayasal bir dokümandır.Bu çerçevede sizlere biraz da 2025 yılı Bütçe Teklifimize ilişkin rakamsal detayları vermek istiyorum. 2025 Yılı Merkezi yönetim bütçesi kapsamında; 227 kamu idaresinin bütçesi bulunmaktadır.2025 yılı Merkezi Yönetim Bütçesinde bütçe giderlerinin 14 trilyon 731 milyar lira, bütçe gelirlerinin ise 12 trilyon 800 milyar lira olacağını öngörmekteyiz.Bütçe açığının gayri safi yurtiçi hasılaya oranının ise yüzde 3,1 olarak gerçekleşeceğini tahmin etmekteyiz.Bütçe gelirlerinin alt kalemleri şu şekildedir;
- Gelir Vergisi 2 trilyon 130 milyar lira,
- Kurumlar Vergisi 1 trilyon 637 milyar lira,
- Özel Tüketim Vergisi 2 trilyon 121 milyar lira,
- Katma Değer Vergisi 3 trilyon 599 milyar lira,
- Diğer Vergi Gelirleri 1 trilyon 652 milyar lira,
- Vergi Dışı Gelirler ise 1 trilyon 662 milyar liradır.
- Personel giderleri için toplam 3 trilyon 911 milyar lira,
- Mal ve hizmet alım giderleri 1 trilyon 24 milyar lira,
- Cari transferler 5 trilyon 813 milyar lira,
- Sermaye giderleri 1 trilyon 102 milyar lira,
- Sermaye transferleri 338 milyar lira,
- Borç verme giderleri 306 milyar lira,
- Yedek ödenekler 287 milyar lira,
- Faiz giderleri 1 trilyon 950 milyar liradır.
- Ödeme gücü olmayan vatandaşlarımızın sağlık primi giderlerini karşılamak amacıyla 131 milyar lira,
- 65 yaş üstü yaşlılarımız, bakıma ihtiyacı olan engelli vatandaşlarımız ve yakınlarına bağlanan aylıklar kapsamında 88 milyar lira,
- Engelli vatandaşlarımızın evde bakımına destek amacıyla 70 milyar lira,
- Engelli vatandaşlarımızın eğitim desteği için 47 milyar lira,
- Sosyal konut finansmanının desteklenmesi amacıyla 23 milyar lira,
- Ekonomik yoksunluk içinde olan çocuklarımızın aileleri yanında yetişmelerine imkân sağlayan sosyal ve ekonomik destek ödemeleri için 17 milyar lira,
- Gelir düzeyi düşük vatandaşlarımıza sağlanan elektrik tüketim desteği kapsamında 10 milyar lira,
- Engelli eğitim taşıma giderleri için 8 milyar lira,
- Koruyucu aile uygulaması kapsamında yaklaşık 2 milyar lira kaynak ayırdık.
- Tarımsal destek programları için 135 milyar lira,
- Tarım sektörü yatırım ödenekleri için 166 milyar lira,
- Tarımsal kredi sübvansiyon desteği için 160 milyar lira,
- Tarım sektörü vergi harcamaları kapsamında 200 milyar lira,
- Tarımsal KİT’lerin finansmanı, müdahale alımları ve ihracat destekleri için 45 milyar lira kaynak ayırıyoruz.
- Sosyal Güvenlik Kurumu işveren prim ödemeleri için 223 milyar lira,
- Tarımsal krediler sübvansiyon desteği olarak 160 milyar lira,
- Halk Bankası esnaf kredileri sübvansiyon desteği için 60 milyar lira,
- Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı teşvik ödemeleri için 32 milyar lira,
- Mesleki eğitim kapsamında ödenen Devlet katkısı için 30 milyar lira,
- İhracat başta olmak üzere diğer reel sektör destekleri için 57 milyar lira kaynak ayırdık.